Nytt år, nye muligheter sies det og man spør hverandre om årets nyttårsforsetter …

Om du liker nyttårsforsett eller ei, å starte et nytt regnskap ved begynnelsen av et nytt regnskapsår vil gjøre jobben videre enklere for deg. Det er mitt beste argument for at du skal komme i gang nå! De neste ukene vil jeg publisere forskjellige blogginnlegg som vil gjøre deg klokere på ditt regnskapsprogram, slik at du sparer tid, gjør det riktig fra starten av og får mest mulig ut av det. Og det beste av alt, du trenger ikke å være en ekspert i regnskap for å få det til!

Vi har allerede mange veiledninger, videoer og guider til deg, som du kan finne i hjelpeleksikonet vårt e-copedia, døgnet rundt. For å vise hvor enkelt alt kan gjøres helt i oppstarten, har jeg samlet den viktigste informasjonen til deg trinnvis, slik at du kommer i gang allerede i dag.

Du har sikkert mange spørsmål allerede, om hvordan du egentlig skal bokføre, debet og kredit, alle de forskjellige kontoene osv. Men nå tar vi et steg om gangen og starter helt fra begynnelsen.

 

Start med å logge inn i e-conomic
Dersom du logger inn for første gang, er det tre ting som skal gjøres:
1. Endre/ legge til hovedopplysninger, som for eksempel riktig e-mail adresse og telefonnummer

Kom i gang guide ny kunde

2. For å kunne bokføre og fakturere i e-conomic, må du velge en kontoplan. Det enkleste og raskeste er å velge et av standardoppsettene. Kontoene i et standardoppsett dekker stort sett de vanlige behovene for posteringer. Kontonavnene er laget så enkle som mulig, slik at for eksempel telefonkostnader registreres på kontoen som heter «Telefon»(konto 6900). Hvis du velger et standardoppsett er du faktisk ganske godt på vei, fordi her er det også satt opp om det skal debiteres eller krediteres på de forskjellige kontoene.

3. Du må også opprette et regnskapsår før du starter bokføringen

 

NB! Dette er de samme trinnene som blir vist i vinduet helt til venstre første gang du logger på din avtale (se bilde).

Foretrekker du å se trinnene på video i stedet for å lese, kan du klikke på vinduet nedenunder å se hvordan du kommer i gang med e-conomic på 1-2-3.

 

 

Det var det. Nå skal du være bedre rustet til å kaste deg ut i det!

Hvis du vil gå videre med det samme, eller allerede har fått styr på standardoppsett, regnskapsår og hovedopplysninger kan du starte med å opprette posteringer, lage din første faktura eller opprette kunder og ditt eget kundekartotek.

 

Dette var første innlegget i vår nye bloggserie, som forhåpentligvis hjelper deg med å få en god start med e-conomic. Neste uke går jeg litt mer i dybden og gir deg tips & triks, og ser litt på hvordan det går med regnskapet. Jeg kommer også til å trekke frem utfordringer som det er vanlig å møte på veien.

 

Steg 3 chatten for hjelp

Møter du på utfordringene allerede nå, ta kontakt med oss i supporten! Eller bare klikk på Chatvinduet i applikasjonen.