Nå er det igjen tid for å sende inn mva.-oppgaven til Altinn, da momsfristen for mai og juni er 31. august. Null stress, eller hva?

I e-conomic er det faktisk null stress å få sendt avgårde mva.-oppgaven til Altinn. Momsberegningen bokføres automatisk, oppgjørskontoen for mva. oppdateres kontinuerlig, og eventuelle feil blir fanget opp slik at de kan rettes før rapporten sendes inn.

Slik gjør du det

  1. 1. Opprett mva.-oppgaven. Dette gjør du ved å klikke på Rapporter > Mva > Mva.-oppgave. Deretter redigerer du feltene til det du ønsker å få frem i rapporten, før du klikker på OK.
  2. 2. Kontroller at alt stemmer. Du kan for eksempel klikke på de ulike posteringene og se hva som er grunnlaget for utregningen i rapporten.momsoppgave, skjermbilde
  3. 3. Avlever til Altinn. Klikk på Merk som rapportert, og gå deretter inn på Arkiv i menyen til venstre. Her kan du klikke på brevikonet som sender mva.-oppgaven din til Altinn.

Opprette nye momskoder
Hvis du har bruk for andre momskoder enn de som ligger i standardoppsetningen, kan du enkelt opprette nye. Det gjør du ved å klikke deg inn på Alle innstillinger > Regnskap > Mva.-koder > Opprett mva.-kode. Fyll deretter ut feltene i henhold til den momskoden du ønsker.

For å knytte en varegruppe til den spesifikke momskoden du nettopp har opprettet klikker du deg inn på Salg > Varer > Varegrupper > Opprett varegruppe. Fyll ut feltene som dukker opp, og lagre.

Husk å koble varene til din nyopprettede varegruppe før du går i gang med faktureringen, slik at bokføringen blir korrekt og inntekten havner på riktig post i mva.-oppgaven.

Som sagt, null stress!

Lurer du på noe? Sjekk ut vår e-copedia-artikkel, eller vår YouTube-video som viser deg hvordan du oppretter mva.-oppgave i e-conomic trinn for trinn.