Du kjenner sikkert til det. Du surfer rundt på nettet og faller plutselig over en hjemmeside som er så dårlig at du nesten får helt vondt i hodet; en side som ganske enkelt forvirrer mer enn den forteller. Den slags hjemmesider finnes det dessverre alt for mange av. Hvis du helst vil unngå at din hjemmeside blir en av de som folk får vondt i hodet av å besøke, så burde du lese mine åtte tips til hvordan du unngår nettopp det.

458041361

1. Klart budskap.
Sørg for at virksomhetens budskap fremgår klart og tydelig – både i designet og i ordvalget ditt. Leseren skal være sikker på at han har havnet på den riktige hjemmesiden, og du må derfor umiddelbart fortelle hvilket produkt eller tjeneste som din virksomhet tilbyr.

2. Tydelig formål.
Vær klar på hva brukeren kan oppnå ved å klikke seg videre på hjemmesiden din. Kan man kjøpe noe? Kan man bli klokere på priser og produkter? Kan man kontakte noen? Eller er det noe helt annet man kan gjøre?

3. Lekkert design.
Hjemmesiden din skal være enkel, pen og strukturert. Bruk designet til å vise hvilken virksomhet du har. Logoer, bilder, fargevalg og skrifttype er viktige visuelle virkemidler som er med på å gi leseren et inntrykk av din virksomhet.

4. Enkel struktur.
Det er viktig at hjemmesiden din er intuitiv og enkel å navigere rundt på. Menyer og undermenyer skal være bygd opp og navngitt slik at leseren instinktivt vet hvor han skal klikke for å finne rundt.

5. Én skrifttype.
Sørg for at skriften du velger er gjennomgående og enkel å lese. Leseren skal kunne forstå alle budskapene dine uten å bli forstyrret av en rekke forskjellige skrifttyper og farger.

6. Synlig avsender.
Sørg for å tydeliggjøre hvem virksomheten din er, og vær gjerne personlig. Pass også på at leseren vet hvordan han kan komme i kontakt med deg, og når du sitter ved telefonen eller besvarer e-post.

7. Begrens deg.
Det er ikke så viktig hvor mange sider, menypunkter og undermenypunkter hjemmesiden din har, så lenge den måten hjemmesiden er bygd opp på gir mening og skaper ro. Bruk kun de funksjonene som gir mening for deg.

8. Del flittig.
Husk at lenker til sosiale medier, nyhetskanaler og lignende på hjemmesiden din generelt er gode virkemidler.

Målet med hjemmesiden din bør dermed ikke være at det er en villeste siden med flest mulig grafikker og fancy funksjoner. I stedet bør målet være at det er en pen, brukervennlig og personlig hjemmeside som er tro mot nettopp din virksomhet.

Ikke glem at selv om du selv er 100 prosent fortrolig med din virksomhets mål i livet, så er ikke nødvendigvis leserne dine det. Derfor er det viktig å ta dem i hånden, og lede dem gjennom din hjemmesides historie.