Det kan være hardt å komme tilbake til jobb etter en langhelg – kanskje
pinse, blogg særlig i år hvor både pinsen og nasjonaldagen kom samtidig. Arbeidsmengden har hopet seg opp, og alt virker uoverskuelig.
Kjenner du deg igjen?

Det gjør jeg. Derfor tenkte jeg å skrive ned fire tips for hvordan både du og jeg kan bli mer effektive på arbeidet. Håper du drar like stor nytte av de som det jeg gjør.

  • Dropp multitaskingen. Det har faktisk motsatt effekt av hva du ville trodd – det er kun et fåtall som kan kunsten å multitaske selv om det er mange som tror de er eksperter på det (kjenner meg igjen her). I stedet lurer vi oss selv til å tro at vi kan gjøre flere ting på én gang, noe som heller fører til dårligere kvalitet på det vi gjør.
  • Ha det ryddig rundt deg. Å bli mer effektiv på arbeidet kan faktisk noen ganger være så enkelt som å rydde pulten sin. Hvis du konstant sliter med å finne de rette papirer i bunken liggende på pulten, kan du kaste bort verdifull tid og energi.
  • Få nok søvn. Å være trøtt på jobb har aldri forbedret noens jobbkvalitet. Har du noensinne opplevd å være i halvsøvne i møter eller sendt e-poster fulle av skrivefeil? Det er aldri noe gøy. For å kunne yte vårt beste er vi avhengige av syv til åtte timer søvn om natta – så prioriter heller å legge deg én time tidligere enn å sitte halvdøsig foran TVen.
  • Ikke dropp treningen. Forskning har vist at trening øker din produktivitet og trivsel på jobb. Dersom du i likhet med meg har en jobb hvor du tilbringer mesteparten av dagen sittende foran en PC, vil minst en halvtimes trening om dagen bidra til at du føler deg lykkeligere, skarpere og mer motivert.

Prøv ett eller flere av disse tipsene, og se hvordan effektiviteten øker med én gang. Det skal i hvert fall jeg.

Ha en strålende maidag videre!