«For de som tenker på å starte eget firma, så vil jeg vel si at det å vite hva en driver med er veldig viktig. Jeg kan dette med kakeutstyr, så det er derfor jeg selger det».

Hittil har vi presentert gründervirksomhetene Epleslang og Hestebente her på bloggen. Denne måneden har vi hatt en snakk med Wenche Storli, som driver nettbutikken Kakedilla. Det er kanskje ingen hemmelighet hva som blir solgt i denne nettbutikken, men for ordens skyld kan jeg nevne at det er kakeutstyr.

Wenche som er gründeren bak Kakedilla, jobber til daglig på delelageret hos Møller Bil. Det er først de siste tre årene hun har fått det som en hobby å bake kaker.

 
logo1 Kakedilla

 
Hvordan ble ideen Kakedilla til?
«Jeg laget en del kaker til venner og kjente. Så begynte jeg med homeparty for en annen nettbutikk. Grunnet mye utsolgt og da ekstra mye styr med kjøring, bestemte jeg meg for å sjekke opp litt med priser hos leverandører osv.».

I utgangspunktet gikk ideen til Wenche ut på å bare ha et lite lager som skulle være til homeparty. Men etterhvert tenkte hun litt større, og vurderte mulighetene ved å opprette en egen nettbutikk. Wenche startet derfor med å kjøpe et webhotell, og netthandelsløsningen Magento, som var gratis.

Wenche understreker at det også finnes utrolig mye informasjon om hvordan en skal gjøre alt på nettet, og at man kan velge løsninger som koster ganske mye, også hos Magento. Og hun tilføyer med et smil at hun ikke er så flink med data, men at hun har klart å bygge hele nettbutikken selv – «Det er jeg ganske fornøyd med».

Da Wenche så at hun mestret nettbutikken, bestilte hun varer fra litt forskjellige steder i verden. «Jeg importerer alt selv, så det betyr jo at det er mye lover og regler, merking av varer osv. å holde styr på, men det går relativt greit».

Kakedilla rosa kake

Foto: Lånt med tillatelse fra Wenche Storli

 

Hvorfor valgte du e-conomic?
«Grunnen til at jeg valgte e-conomic var fordi det finnes en integrasjon som kobler e-conomic til Magento. Dette sparer meg for mange timers arbeid, da det meste kan gå automatisk. Jeg er veldig glad for at jeg valgte e-conomic! Jeg har fått utrolig mye hjelp av flinke folk på kundeservice. Siden jeg ikke er utdannet innen økonomi har jeg rotet litt mer enn jeg burde, men kundeservice har hjulpet meg å rette opp i alt igjen. Jeg håper jeg er ferdig med å plage de nå».

 

«Å sende inn mva.-oppgaven er gjort med få tastetrykk»
«For de som ikke er så veldig inne på regnskap og skal føre det selv sånn som meg, så vil jeg anbefale e-conomic på det varmeste. Her slipper en å tenke så veldig mye selv, for her er det foreslått oppsett med både kredit og debet. Veldig enkelt og greit. Menyene er lette å forstå. Det er enkelt å sende inn mva.- oppgaven til altinn, da dette er gjort med få tastetrykk».

 
Hva er ditt beste tips til dem som går med en drøm og en gründer i magen?
«For de som tenker på å starte eget firma, så vil jeg vel si at det å vite hva en driver med er veldig viktig. Jeg kan dette med kakeutstyr, så det er derfor jeg selger det. Jeg kunne ikke startet en klesbutikk f.eks, da dette ikke er noe jeg har særlig peiling på. En hobby og noe en liker å holde på med er et godt grunnlag. Men det er ikke dermed sagt at det er god butikk av den grunn.

Foto: Lånt med tillatelse fra Wenche Storli

Foto: Lånt med tillatelse fra Wenche Storli

Jeg synes jeg har kommet langt på vei, og mine mål er allerede nådd etter under 1 år. Siden jeg bare driver nettbutikken ved siden av vanlig jobb, så er det klart at det er ikke livsviktig for meg hvordan omsetningen er. Men det går rette veien. Jeg tror at de rette produktene, med rett pris og en fantastisk service er det som gjør forskjellen for mange. Det med service er ekstremt viktig for meg!

Å ha eget firma er tidkrevende hvis en skal ta regnskapet selv i tillegg. Det er ikke gjort på en halvtime i uken. Men med et bra regnskapsprogram som e-conomic som i tillegg er integrert i nettbutikken som jeg har, gjør det jobben veldig mye enklere, avslutter Wenche».